Försäljningsvillkor

Försäljningsvillkor för konsumentköp av bilder över Internet.

Introduktion

Detta köp regleras av nedanstående standardförsäljningsvillkor för konsumentköp av varor över Internet. Med konsumentköp avses här försäljning av varor till en konsument som inte huvudsakligen agerar som ett led i en kommersiell verksamhet, samt när säljaren agerar i kommersiell verksamhet med försäljning av varor över internet. Kontraktet har upprättats och rekommenderats för användning av Konsumentombudsmannen.

Konsumentköp över internet regleras i huvudsak av avtalslagen, konsumentköplagen, marknadsföringslagen, ångerrättslagen och e-handelslagen och dessa lagar ger konsumenten omistliga rättigheter. Avtalsvillkoren är inte att förstå som någon begränsning av de lagstadgade rättigheterna utan anger parternas viktigaste rättigheter och skyldigheter för handeln.

1. Avtalet

Avtalet mellan köpare och säljare består av den information som säljaren lämnar om köpet i beställningslösningen i webbutiken (inklusive bland annat information om varans art, kvantitet, kvalitet, övriga egenskaper, pris och leveransvillkor för varorna ), all direkt korrespondens mellan parterna (t.ex. e-post) samt dessa försäljningsvillkor. Vid konflikt mellan de uppgifter som säljaren lämnat om köpet i beställningslösningen i nätbutiken, direkt korrespondens mellan parterna och villkoren i försäljningsvillkoren, direkt korrespondens mellan parterna och de uppgifter som lämnats i beställningen lösning har företräde framför försäljningsvillkoren, så länge den inte strider mot bindande lagstiftning.

2. Parterna

Säljare

Firmanavn: LimaPix AB
Kontaktadress: Bökegårdsvägen 2, 294 93 Sölvesborg
E-post: foto@limapix.se
Telefonnummer: 0456-25575
Organisasjonsnummer: 559176-9624

Köpare är den person som gör beställningen.

3. Priser

Priserna, som anges i webbutiken, inkluderar mervärdesskatt. Information om de totala kostnader köparen ska betala, inklusive alla skatter (mervärdesskatt, tull etc.) och leveranskostnader (frakt, porto, fakturaavgift, emballage etc.) samt specifikation av de enskilda delarna i totalpriset , anges i beställningslösningen innan beställningen görs.

4. Ingående av avtal

Avtalet är bindande för båda parter när köparens beställning mottagits av säljaren. En part är dock inte bunden av avtalet om det har förekommit ett skriv- eller skrivfel i erbjudandet från säljaren i beställningslösningen i nätbutiken eller i köparens beställning och motparten insett eller borde ha insett att det fanns ett sådant fel.

Digitala bilder får inte säljas vidare eller ges bort till andra utan godkännande från Lima Pix. Digitala bilder är för personligt bruk och får inte publiceras eller vidarebefordras utan godkännande från Lima Pix.

5. Orderbekräftelse

När säljaren mottagit köparens beställning ska säljaren bekräfta beställningen utan onödigt dröjsmål genom att skicka en orderbekräftelse till köparen. Det rekommenderas att köparen kontrollerar att orderbekräftelsen stämmer överens med beställningen med avseende på kvantitet, produkttyp, pris etc. Om det finns en diskrepans mellan beställning och orderbekräftelse bör köparen kontakta säljaren så snart som möjligt.

6. Betalning

Säljaren kan kräva betalning för varan från det att den skickats från säljaren till köparen.

Om köparen använder kredit- eller betalkort för betalning kan säljaren reservera köpesumman på kortet vid beställningstillfället i upp till 4 dagar från beställningen.

7. Leverans mm.

Leverans av varan från säljaren till köparen sker på det sätt, på den plats och vid den tidpunkt som anges i beställningslösningen i webbutiken.

Om leveranstiden inte anges i beställningslösningen ska säljaren leverera varan till köparen inom skälig tid och senast 30 dagar efter beställning från kund. Om säljaren ska se till att varan skickas till köparen är han skyldig att låta transportera varan till destinationen på lämpligt sätt och under normala förhållanden för sådan transport. Bestämmelseorten är hos köparen, om inte annat särskilt avtalats mellan parterna.

8. Varans risk

Risken för varan övergår till köparen när varan har övertagits av köparen i enlighet med avtalet. Om leveranstiden har kommit och köparen underlåter att ta över en vara som ställts till hans eller hennes förfogande enligt avtalet, står köparen ändå risken för förlust eller skada på grund av varans egenskaper.

9. Ångerrätt

Bilder på papper på personer anses vara specialtillverkade varor och det finns ingen ångerrätt eller ångerrätt på specialtillverkade varor som inte kan säljas till andra. Det finns inte heller någon ångerrätt för digitala bilder.

10. Undersökning av godset

När köparen tar emot varan rekommenderas att han eller hon i rimlig utsträckning undersöker om den är i enlighet med beställningen, om den har skadats under transporten eller om den i övrigt har defekter.

Om varan inte stämmer med beställningen eller har defekter ska köparen meddela säljaren vid reklamation, jfr avtalets punkt 11.

11. Klagomål vid brist och tidsfrist för anmälan av reklamation vid försening

Om det finns ett fel i varan ska köparen inom skälig tid efter att han eller hon upptäckt det meddela säljaren att han eller hon vill göra felet gällande.

12. Köparens rättigheter vid dröjsmål

Om säljaren inte levererar varan eller levererar den för sent enligt avtal mellan parterna, och detta inte beror på köparen eller förhållanden på köparens sida, får köparen enligt reglerna i 5 kap. Konsumentköplagen, hålla inne köpeskillingen, kräva fullgörande, häva avtalet och kräva ersättning av säljaren.

Uppfyllelse: Om säljaren inte levererar varan vid leveranstillfället kan köparen behålla köpet och sätta en skälig tilläggsfrist för fullgörande från säljaren. Köparen kan dock inte kräva fullgörelse om det finns ett hinder som säljaren inte kan övervinna eller om fullgörandet kommer att medföra så stor olägenhet eller kostnad för säljaren att det är väsentligt ur proportion mot köparens intresse av att säljaren fullgör.

Köparen förlorar sin rätt att kräva fullgörelse om han eller hon väntar oskäligt länge med att framställa kravet.

13. Köparens rättigheter vid fel

Om varan har ett fel och detta inte beror på köparen eller omständigheter på köparens sida kan köparen enligt reglerna i konsumentköplagen 6 kap hålla inne köpeskillingen, välja mellan rättelse och omleverans, kräva prisavdrag, kräva avtalet hävt och kräva ersättning av säljaren.

Rättelse eller omleverans: Om varan har ett fel kan köparen kräva att säljaren rättar till felet eller återlevererar motsvarande vara. Säljaren kan invända mot köparens anspråk om ett genomförande av kravet är omöjligt eller orsakar säljaren oskäliga kostnader.

Säljaren ska utföra rättelse eller omleverans inom skälig tid. Rättelse eller omleverans ska ske utan kostnad för köparen, utan risk för att köparen inte kan stå för sina utgifter och utan väsentlig olägenhet för köparen. Säljaren kan inte göra mer än två försök till rättelse eller omleverans för samma fel, om det inte finns särskilda skäl som gör ytterligare försök rimliga.

Även om köparen varken kräver rättelse eller omleverans, kan säljaren erbjuda rättelse eller omleverans om detta sker utan dröjsmål. Om säljaren ombesörjer sådan rättelse eller omleverans kan köparen inte kräva prisavdrag eller hävning.

Prisrabatt: Om felet inte åtgärdas eller omlevereras kan köparen kräva proportionell prisrabatt.

Hävning: Istället för prisavdrag kan köparen häva avtalet, utom när felet är oväsentligt.

Ersättning: Köparen kan även kräva ersättning för ekonomisk skada han eller hon lider till följd av att varan har ett fel, jfr 33 § konsumentköplagen.

Köparen ska anmäla krav till säljaren vid reklamation, jfr punkt 11 i detta avtal.

Reglerna om reklamation gäller utöver, och oberoende av, reglerna om ångerrätt och eventuella garantier från säljaren.

14. Säljarens rättigheter vid köparens försummelse

Om köparen inte betalar eller fullgör övriga förpliktelser enligt avtalet, och detta inte beror på säljaren eller villkor på säljarens sida, får säljaren enligt reglerna i konsumentköplagen 9 kap. omständigheterna, undanhålla varan, kräva fullgörande av avtalet, kräva avtalet hävt och ersättning från köparen. Säljaren kan även, beroende på omständigheterna, kunna kräva dröjsmålsränta, inkassoavgifter och avgifter för ej förskottsbetalda ej uthämtade varor.

Fullgörande: Om köparen inte betalar kan säljaren behålla köpet och kräva att köparen betalar köpeskillingen (fullgörande). Om varan inte levereras förlorar säljaren sin rätt om han väntar orimligt länge med att framställa kravet.

Uppsägning: Vid väsentlig betalningsförsummelse eller annan väsentlig försummelse från köparens sida kan säljaren säga upp avtalet. Säljaren kan inte ångra sig efter att köpeskillingen har betalats.

Säljaren kan även häva köpet om köparen inte betalar inom skälig tilläggsfrist för fullgörande som säljaren har satt. Säljaren kan dock inte ångra medan tilläggstiden löper, om inte köparen har sagt att han eller hon inte vill betala.

Ersättning: Säljaren kan kräva ersättning av köparen för ekonomisk skada han eller hon lider till följd av köparens avtalsbrott, jfr 46 § konsumentköplagen.

Dröjsmålsränta/inkassoavgift: Om köparen inte betalar köpeskillingen enligt avtalet kan säljaren kräva dröjsmålsränta på köpeskillingen enligt lagen om dröjsmålsränta.

Vid utebliven betalning kan fordran efter förhandsbesked skickas till inkasso och köparen kan då bli ansvarig för avgifter enligt lagen om inkassoverksamhet och annan indrivning av förfallna penningfordringar.

15. Garanti

En garanti som ges av säljaren eller tillverkaren ger köparen rättigheter utöver de rättigheter som köparen redan har enligt icke undantagsbar lagstiftning. En garanti innebär således inga inskränkningar i köparens reklamations- och reklamationsrätt vid dröjsmål eller fel enligt punkterna 12 och 13.

16. Personuppgifter

Om inte köparen samtycker till något annat kan säljaren endast inhämta och lagra de personuppgifter som är nödvändiga för att säljaren ska kunna fullgöra skyldigheterna enligt avtalet. Personuppgifter om köpare under 15 år kan inte erhållas om inte säljaren har samtycke från föräldrar eller vårdnadshavare. Köparens personuppgifter får endast lämnas ut till andra om det är nödvändigt för att säljaren ska fullfölja avtalet med köparen, eller i lagstadgade fall.

Säljaren kan endast få köparens personnummer om det finns ett väsentligt behov av säker identifiering och sådan insamling är nödvändig.

Kampanj hos lima pix!

Första 10 skolor som bokar foto får gratis papperskatalog